Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@13:12:30 GMT

وظیفه ما تکریم زائر از مبدأ تا مبدأ است

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۲۵۴۳۰

وظیفه ما تکریم زائر از مبدأ تا مبدأ است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: وظیفه ما تکریم زائر از مبدأ تا مبدأ است و باید گفت ما رقیب بخش خصوصی نخواهیم بود و راه‌اندازی این مجموعه کمکی به زائران نیازمند است و در جهت تسهیل در امر زیارت احداث می‌شود. 

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در آیین بهره‌برداری از فاز نخست یکی از بزرگترین پروژه‌های خدمت رسانی به زائران امام هشتم(ع) تحت عنوان «زائرسرای رضوی» که در سالن اجتماعات این زائرسرا برگزار شد، با بیان اینکه تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در آستانه ولادت امام رضا(ع) در جهت سهولت‌بخشی در امر زیارت و توجه به زائران، فاز یک زائرسرای رضوی افتتاح شد، اظهار کرد: از ابتدا ورود به آستان قدس رضوی، اقدامات ما در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه توجه به زائران، به ویژه زائران مستمند و نیازمند، برنامه‌ریزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: در این راستا به جهت کمبودی که در مشهد از جهت اسکان زائر وجود دارد، فعالیت‌ها درصدد رفع این کمبود ادامه یافت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه چهار کمپ زائر در اطراف مشهد وجود دارد، اظهار کرد: کمپ در شأن اسکان زائر نیست و تنها به صورت یک مکان موقت و اظطراری قابل استفاده است. البته آپارتمان و میهمان‌سراهای متعددی ساخته شده است که تعداد قابل توجهی از زائران را اسکان می‌دهد اما رویکرد آستان قدس رضوی اسکان زائران مستمند و کم‌درآمد است که مشکل مکان برای اسکان دارند.

رئیسی عنوان کرد: با لطف خداوند در محلی که زمین خالی بود، زائرسرای رضوی احداث شد و در ابتدا زائرسرای رضوی محل حضور زائر اولی‌ها و کسانی که به دلیل مشکلات مالی توفیق زیارت نصیبشان نشده است، خواهد بود.

وی افزود: سالانه تعداد زیادی از زائر اولی‌ها به مشهد می‌آیند که در زائرشهر رضوی و میهمان‌پذیرهای اطراف حرم اسکان داده می‌شوند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه افتتاح این فاز از زائرسرا به ظرفیت اسکان می‌افزاید، اظهار کرد: زائران نیازمند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند تا یک زیارت خاطره‌انگیز و همراه با معنویت را تجربه کنند.البته همه این عوامل گام‌های کوچکی برای زائران است و تمام دستگاه‌های استان دست‌اندرکار هستند تا زائران تکریم شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام حرم امام رضا مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۲۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)

 حدیثی بر کاشی زرین فام

یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشی‌های زرین‌فام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیث‎‌های شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آن‌ها را بر کاشی‌های زرین‌فام نشانده تا به زیبایی هرچه تمام‌تر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آن‌ها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:

"قال الصادق علیه‎السلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیه‎السلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"

برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرین‌فام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشت‌پر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتی‎چندرسانه شده است. 

 قرآن وقفی شاه عباس

دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخه‌هایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.

اولین نسخه‌ای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقف‌نامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم‌ سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود به‌ویژه در خط ثلث و محقق محسوب می‌شود.»

به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمی‌گردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار می‌آید، در زمان ابراهیم‌ سلطان‌ بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»

او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه می‌کند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتی‌متر کتابت شده است. یک ترنج کنگره‌ای مذهّب و مرصّع مزیّن به گل‌های اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گل‌های ختایی هشت‌ پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسوره‌ها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»

 قرآن وقفی شاه طهماسب

این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) می‌گوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»

«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه می‌کند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتی‌متر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسوره‌ها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستاره‌ای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»

لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • هزار و ۶۰۰ نفر از خراسان جنوبی به حج می روند
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی
  • ۸۵۵ زائر اردبیلی راهی سرزمین وحی می‌شوند
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • کاهش قیمت و افزایش خدمات در حج ۱۴۰۳
  • اعزام ۹۲۸ زائر حج تمتع از استان بوشهر به جده
  • حاجی علیزاده: امسال ۱۵ هزار زائر از استان تهران به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • امسال ۱۵ هزار زائر از استان تهران به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد